AI kan hjelpe ERP-systemer med å forbedre operasjonell effektivitet
Siden Chat GPT ble lansert i november 2022, har selskaper blitt kastet inn i en kunstig intelligens (AI)-virvelvind som har ført til at deres ansatte og virksomhet raskt må lære å bruke det.
Forbes Advisor gjennomførte en rekke undersøkelser for å finne ut hvordan bedrifter bruker AI i dag, der fant de at 53% av selskapene som ble undersøkt bruker AI for å forbedre produksjonsprosesser, mens 51% adopterte AI for prosessautomatisering. Men hvordan kan AI forbedre ERP-systemet ditt? For å nevnte noe har AI potensiale til å forbedre operasjonell effektivitet, fremme innovasjon, automatisere prosesser og styrke sikkerheten.
Automatisering og optimalisering av prosesser
Kunstig intelligens kan hjelpe ERP-systemer med å strømlinjeforme ulike prosesser, redusere manuelt arbeid og forbedre operasjonell effektivitet i rutinemessige oppgaver som dataregistrering og lagerstyring.
Andre bruksområder inkluderer optimalisering av arbeidsflyter, for eksempel dynamisk ruting av oppgaver basert på forhåndsdefinerte regler, redusere syklustider og effektivisere drift. Eller å ha prediktivt vedlikehold på plass for å proaktivt forebygge uventet nedetid og redusere kostnader.
Visste du at Arribatec har ingått partnerskap med SEMINE? SEMINE er et norsk teknologiselskap som bruker kunstig intelligens (AI) og maskinlæring (ML) for å levere en intelligent automatiseringsplattform for prosessering av inngående fakturaer.
Bedre beslutningstaking
Å ha sanntidsinnsikt og analyser er alltid viktig for beslutningstakere. ERP-programvare integreres vanligvis med andre løsninger for å forbedre rapporteringen av dataene. AI kan få tilgang til disse dataene for å levere kvalitetsmessige og nøyaktige innsikter og prognoser ved å inkludere data fra IoT-enheter, markedsengasjement, kundeinteraksjoner eller andre kilder.
Så langt er AI-verktøy avhengige av ren og strukturert data for analysene sine, så det er viktig at folk bruker ERP-løsninger som tilbyr mekanismer for å sikre kvaliteten og konsistensen av dataene de leverer, enten ved å tilby rensingsalternativer eller dataforberedelse som normalisering eller deduplisering.
Maskinlæringsevner
Maskinlæring (ML) er ikke det samme som kunstig intelligens. Mens AI er mer ment for å tenke og handle som et menneske og utføre oppgaver på egenhånd, er maskinlæring hvordan datamaskinen utvikler sin intelligens ved å lære den opp til å utføre en bestemt oppgave ved å gi visse mønstre.
ERP-programvaren kan integrere denne maskinlæringen direkte i systemet og tilpasses også til bedriftens behov. AI kan bidra til å lage rammer for at brukerne kan utvikle egne ML-modeller innenfor ERP-miljøet.
Tilpasning av ERP-systemer
ERP-systemer gir brukerne fleksibilitet for tilpasning. Denne tilpasningen kan også tilpasses AI-funksjonaliteter i henhold til kundens spesifikke behov, dette kan inkludere konfigurerbare arbeidsflyter, regelmotorer og lignende.
Brukeropplevelsen i ERP-systemet kan bli mer brukervennlig hvis det tilpasses med naturlig språkbehandling (NLP), slik at brukerne kan samhandle med systemet ved hjelp av talekommandoer eller tekstbaserte spørringer.
Hvordan kan bedriften din ta i bruk AI for ERP-løsningen?
Dette spørsmålet har ikke bare ett svar. Først må du vurdere hvordan du skal nærme deg AI basert på bedriftens utfordringer, mål og behov. Du må spørre deg selv nøyaktig hva du trenger AI til å gjøre innenfor ERP-løsningen. Deretter må du vurdere verktøyene som er tilgjengelige på markedet og som passer til oppgaven og kan integreres med ERP-systemet ditt.
Hold ERP-systemet oppdatert
Nå som AI blir mer utbredt er det viktig å ta hensyn til sikkerhets- og personvernutfordringer. AI-algoritmer må være transparente og etterprøvbare før organisasjoner kan integrere verktøyene sine med ERP-programvaren. Sistnevnte har robust sikkerhet for databeskyttelse og sikrer overholdelse av forskrifter, men bruken av AI-verktøy kan for eksempel kreve at det blir informert til kunder eller interessenter.
ERP-programvareleverandører fokuserer på kontinuerlig forbedring av AI-kapasitetene sine ved å holde seg oppdatert med den nyeste forskningen og teknologien, og får kontinuerlig tilbakemeldinger fra brukerne. Det viktigste er å oppdatere ERP-systemet jevnlig for å sikre at det forblir i forkant av forbedringene.