Dersom du driver nettbutikk og varehandel bør du forberede dine systemer for Black Friday i god tid. Her er noen av bekymringene andre e-commerce eiere sitter med, og hvordan løse dem.
Er nettbutikkens systemer forberedt på Black Friday?
Dersom du driver nettbutikk eller tradisjonell varehandel bør du allerede være godt i gang med forberedelser for Black Friday. Her er noen av bekymringene andre detaljister sitter med, og hvordan løse dem.
29.november braker Black Friday løs – noe du garantert har notert deg dersom du jobber innen retail og e-commerce. For forbrukeren betyr dette elleville priser, årets beste tilbud og hemningsløs storhandel av julegaver.
Nordmenn dro kortet for svimlende 3,7 milliarder kroner under Black Friday i fjord og med en vanvittig vekst i netthandel kan det antas at i år vil flere nordmenn handle på nett enn noen gang tidligere. For deg som driver nettbutikk betyr årets viktigste handledager ikke bare forhåpentligvis ny rekord i omsetning – men en enorm kapasitetstopp på IT systemene.
Er du helt sikker på at datasystemene dine er klare for Black Friday? Dersom kapasiteten sprenges og alt går ned, risikerer man å gå glipp av hele Black Friday oppturen og årsresultatet kan få en skikkelig knekk. Nøkkelen er å forberede seg godt i forveien, anbefaler sikkerhetskonsulent i Arribatec Cloud, Tom Mikkelsen.
Kjente, sorte bekymringer innen varehandel
Ikke alle føler seg trygg på at den store handledagen skal gå uten problemer. Det er forståelig med tanke på at de mindre butikkene sjeldent har egen IT avdeling for å sikre nok kapasitet og testing av systemer, forteller Mikkelsen. Han viser til at det er noen spørsmål som går igjen i bransjen uansett størrelse på butikk, da alle har et IT system i bakgrunnen, enten på kassasystemet eller i nettbutikken.
- Hvordan kan vi være sikker på at nettstedet vårt ikke krasjer fra Black Friday-trafikken?
- Hvordan kan vi sikre at sensitive data til offentlige sky er beskyttet og administrert på riktig måte?
- Hvordan skal vi klarer å oppdatere lagerstatus, priser og produkter på en dynamisk måte gjennom hele dagen?
- Hva gjør vi dersom noe uventet skjer og kundene ikke får gjennomført kjøpet?
- Må vi betale for ekstra kapasitet hele året rundt for å ta av toppene på Black Friday og andre store handledager?
- Hvordan kan vi unngå potensielle DDoS-angrep og sikre at vi ikke taper salg?
Bekymringene er mange, og Mikkelsen forteller om en tydelig økning i nettbutikk-relaterte henvendeler i forkant av Black Friday.
– Vi gjør vårt beste for å veilede bedriftene og gi gode svar, slik at de kan senke skuldrene på den store dagen, eller hele uken som det nå har blitt, forklarer han. Videre viser han til at bedriftene bør starte i god tid for å sikre at systemene takler den kraftige økningen i trafikk. Problemene blir bare større jo lengre man utsetter å ta stilling til det.
Anbefalingen fra ekspertene
- Kjør testing av infrastrukturen i god tid
I ukene før bør systemene testes jevnlig for å sikre at det tåler en skikkelig kraftig økning i trafikk. Hvor mye tåler systemene før ting går i lås? Er køsystem en god nok løsning for å holde alt i sjakk? Gjør en vurdering på om det må investeres i ekstra maskinvare på egen server eller om det skulle være aktuelt å migrere til en stabil og skalerbar skytjenester for å ta av toppene. - Gjennomgang av plattform
Vær tidlig ute dersom du ønsker å bytte plattform eller migrere til sky! Dersom man har systemene lokalt på egen server kan det oppstå utfordringer med kapasiteten, og bruker man en internasjonal skytjeneste som Microsoft Azure, kan det oppstå problemer i forhold til hastighet. Å flytte systemene til en hybridløsning som fks Azure Stack, løser begge disse utfordringene og bør gjøres så tidlig som mulig. En bonus er at man slipper å betale for økt kapasitet hele året – det kan du skru opp selv akkurat på den aktuelle dagen. - Forbered dere for mobiltrafikk og optimaliser nettbutikken
Aldri før har trafikken vert større fra mobiler og de små enhetene våre takler langt fra samme mengde data som en laptop. Det er ikke bare dine egne systemer som må takle pågang i trafikk, men sørg for at nettsiden er optimalisert for kundenes mobiltelefoner. Halvparten av kundene trykker seg bort fra nettbutikken din om det tar mer enn 5 sekunder å laste inn alt innhold. - Båndbredde
Sørg for at båndbredden er tilstrekkelig og vurder å kjøpe ekstra kapasitet i perioden. BKK og Global Connect har begge ulike kampanjer for å øke båndbredden midlertidig i forbindelse med den sorte uken. Vi har samlet prisene – spør oss for en prissammenligning.
Nettbutikken spesielt utsatt for hackerangrep på Black Friday
DDoS angrep representerer en stor hodepine for nettbutikker. Du har kanskje opplevd det selv – en form for nettkriminalitet der et nettsted oversvømmes av trafikk, og målet er å krasje siden. Mange kjente merkevarer har blitt offer for DDoS og Black Friday er en begivenhet gir hackerene en gylden mulighet å angripe nettbutikker.
Et DDoS angrep betyr ikke bare tapte salg – det kan påvirke omdømmet ditt. Daglig leder Mikkelsen forklarer at et DDoS-angrep kan være så kritisk for bedrifter innen retail at det kan være helt avgjørende for årsresultatet. – Det kan snu hele bunnlinjen fra positivt til negativt resultat, kun på èn dag, sier Mikkelsen.
Det er mulig å redusere risiko for DDoS-angrep
Mikkelsen understreker viktigheten av å gjøre seg kjent med risikoen – Forstå hvor mye trafikk nettstedet ditt kan rammes av, og om infrastrukturen din er utstyrt for å takle den, forklarer han.
– Videre er det viktig å ha en ISP som lar trafikken passere til nettstedet effektivt og bruke en ordentlig nettstedforsvarer som hjelper å avlede DDoS-trafikk og reduserer risikoen for at serveren overbelastes.
Black Friday er en av de viktigste dagene for detaljhandel, og er en stor mulighet for å påvirke sluttresultatet. Samtidig som Black Friday øker i populæritet for den norske forbrukeren, blir det samtidig vanskeligere for IT-ansvarlig å holde seg på toppen av gamet. Ha en IT avdeling i ryggen som forstår utfordringene og ligger i forkant av problemene.
Til slutt forteller Mikkelsen at gode rutiner for å beskytte sensitive data og redusere risiko mot nettkriminalitet alltid bør være i fokus. Bedrifter med nettsteder som krasjer, under tyngden av kundetrafikk eller gjennom DDoS-angrep, risikerer å tape både omsetning og omdømme. Dersom personlig data havner på avveie mister man både kunder og står i fare for en kraftig sanksjon fra Datatilsynet.
En redning for butikkene som er ute i siste liten
Selv om man burde være godt i gang med testing og utredning, kommer det alltid litt brått på for noen. Mikkelsen forteller at det likevel er bedre å iverksette noen hastetiltak i siste liten, enn å stappe hodet i sanden og håpe på det beste.
– Det kan være lurt å forhøre seg med en IT leverandør som har erfaring og kjenner til utfordringene, da har man i hvert fall noen i ryggen om det plutselig skjer noe, avslutter Mikkelsen.
LES MER: Sikkerhet & Compliance