Are Treindustrier RamBase
Arribatec benytter sin implementeringsmetodikk for å sikre effektiv prosess fra bl.a. kartleggingsmøter, konfigurering, opplæring, testing og driftssetting til støtte i oppstarten.

Are Treindustrier satser på RamBase Cloud ERP

Det er ikke sjeldent vi i Arribatec er i dialog med produksjonsbedrifter som har benyttet mer tradisjonelle regnskapssystemer som forretningsløsninger. Konsekvensen blir ofte at man må lage seg manuelle- og egenutviklede tilleggsløsninger (i mange tilfeller kalles denne løsningen «excel») for å støtte sentrale prosesser i bedriften. Nok er nok, og Are Treindustrier er klar for å ta steget ut i RamBase Cloud ERP og få større effektivitet i sine kjerneprosesser.

Hvem er Are Industrier?

Are Treindustrier er din kompetansepartner for konstruksjoner i tre. De er en av Norges ledende leverandører- og produsenter av prefabrikkerte trekonstruksjoner. Fokuset deres er «rett produkt til rett tid med fokus på design, funksjonalitet, kostnadseffektivitet og bærekraft». Are Treindustrier produserer lokalt i Askim og Kaupanger.

Hvilke ERP-utfordringer ønsker de å forbedre med RamBase Cloud ERP som løsning?

1. Bli kvitt excel, excel og excel: Are Treindustrier jobber mye i excel, noe som ofte betyr mange tungvinte- og personavhengige prosesser. Her er det ønskelig med standardisert støtte ved hjelp av beste praksis-prosesser.

2. Integrasjon med design (Pamir): I dag benyttes løsningen Pamir, en bransjeløsning for industrien, i designfasen av trekonstruksjoner. Pamir fungerer i tradisjonell forstand som en CAD-/PDM-løsning hvor ingeniører bl.a. tegner og genererer stykklister (BOM), noe som danner grunnlaget i innkjøps- og produksjonsordrer.

Med Arribatecs ekspertise integreres nå Pamir sømløst til RamBase, slik at stykklister og salgsordrer automatisk flyter mellom systemene. Dette vil gi Are Treindustrier mulighet til å jobbe mer effektivt, med bedre kontroll og uten unødvendige manuelle prosesser. Dette vil styrke samarbeidet mellom design, salg og produksjon.

3. Innkjøp og lager: Tidligere var innkjøpsprosessene preget av manuelle rutiner, noe som førte til ineffektivitet og begrenset oversikt. Med overgangen til RamBase Cloud ERP ønsker Are å oppnå bedre kontroll på lageret gjennom funksjoner som minimumslager og automatikk i varslinger ved behov for nye innkjøp basert på bestillinger, produksjoner og prognoser. Innkjøpsprosessene forbedres blant annet ved hjelp av MRP-modulen («Materialbehovsplanlegging»), som sikrer at riktig antall varer blir kjøpt inn til rett tid, basert på behov og tilgjengelig lagerstatus.

I tillegg tilbyr RamBase effektive verktøy for å håndtere- og følge opp endringer på innkjøpsordrer, som eksempelvis justeringer i leveringsdatoer og håndtering av forsinkelser. Systemet gir innkjøpere tilgang til sanntidsdata, noe som gjør det enklere å kommunisere med leverandører og ta raske beslutninger ved avvik. Andre funksjoner, som sporing av innkjøpshistorikk, oppfølging av avtaler og leveringskvalitet, bidrar til en mer proaktiv- og effektiv arbeidsflyt for innkjøpere. Dette gir en trygg og kontrollert prosess som reduserer risikoen for forsinkelser og feil i verdikjeden.

4. Forbedret sporbarhet i produksjon: Det er viktig for Are å ha kontroll på hvilke råmaterialer som benyttes i produksjonen. Ved bruk av strekkoder og terminaler kan de nå på en rask- og effektiv måte få kontroll på dette. Det vil hjelpe dem med sporbarheten i eventuelle avvikssituasjoner fordi de enklere har innsikt i «hvem, hva, når og hvor».. Fordeler med dette vil være å forbedre egne prosesser i produksjon, men også for dokumentasjon overfor leverandører ved reklamasjoner etc.

I tillegg imøtekommer dette stadige strengere krav fra kunder om sporbarhet og kvalitet i produksjonen, noe som kan styrke deres konkurranseevne og tillit i markedet. Et konkret eksempel på dette kan være å unngå bruk av visse materialer i bestemte sammenhenger. Med RamBase vil man for eksempel kunne spore serienr-/batchnr brukt i produksjonen, tilbake til varemottak og innkjøpsordre.

5. Kontroll på timebruk i produksjon: Til nå har Are Treindustrier hatt en manuell planleggingsprosess basert på erfaring. Med Rambase skal planlagt tid flyte sømløst fra forsystemet Pamir til produksjonsordrer i RamBase, og danne grunnlaget for produksjonsplanlegging. «Visual Production Planner», en opsjon til modulen, skal brukes for enklere, visuell planlegging og flytting av operasjoner mellom de fire produksjonslinjene. Dette styres på bakgrunn av tilgjengelig kapasitet. For første gang vil Are Treindustrier kunne registrere påløpt tid i produksjonen, noe som gir ny innsikt og bedre datagrunnlag for etterkalkulering. I tillegg vil det bidra til å effektivisere produksjonsprosessene og forbedre kostnadskontrollen.

visual production planner

Visual Production Planner: Dette intuitive planleggingsverktøyet gir deg rask oversikt over tilgjengelig kapasitet for nye jobber, hjelper deg med å identifisere potensielle flaskehalser, og lar deg enkelt gjøre nødvendige endringer ved hjelp av dra-og-slipp-funksjonalitet.

6. Økonomi og kontroll: Tidligere benyttet Are en tradisjonell, jordbasert regnskaps- og logistikkløsning. Med RamBase ser de frem til en helhetlig løsning hvor alt henger sammen og der regnskapet naturlig skapes som en konsekvens av prosesser fra salg, produksjon, innkjøp og logistikk. Manuell bilagsregistrering skal minimeres og den integrerte finansmodulen vil bl.a. effektivt matche inngående fakturaer mot innkjøp og varemottak. Dette er ett av områdene hvor Are Treindustrier skal redusere unødvendig tidsbruk.

quote 2 cash

Rambase Cloud ERP – Komplett Quote2cash-løsning “(fra forespørsel til innbetaling»).

Fokus på vellykket implementering:

Overgangen til et skybasert ERP-system for Are Treindustrier skal ikke undervurderes. Dagens løsninger er manuelle og innarbeidet, og det er viktig at begge parter tar et stort ansvar for å sikre en mest mulig smidig overgang til nye, standardiserte prosesser i et skybasert system. Det gir et godt utgangspunkt for videre diskusjoner og løsningsdesign at man her er ute i lokalene sammen, slik at Arribatec som leverandør får praktisk forståelse av prosesser og ønsker til fremtidige løsninger, hos kunden.

Vinoshan Mani, RamBase-konsulent i Arribatec, skryter av Are Treindustrier som kunde: «De har vært veldig involvert- og dedikert i prosessen, og blant annet tatt testing av prosesser seriøst. Dette settes stor pris på av oss konsulenter og gjør ofte prosjekter mer effektivt, vellykket og morsomt», sier han.

Viktig å forstå forretningen

Viktig å forstå forretningen: Arribatec-konsulentene Vinoshan Mani og Anders Blom ute på omvisning sammen med Daniel Iversen, salgsingeniør og Pamir-ansvarlig hos Are Treindustrier.

Om samarbeidet- og veien videre med Arribatec:

Arribatec benytter sin implementeringsmetodikk for å sikre effektiv prosess fra bl.a. kartleggingsmøter, konfigurering, opplæring, testing og driftssetting til støtte i oppstarten.

Customer journey (3)

«Vi ser frem til å effektivisere kjerneprosesser på en moderne ERP-plattform og legge til rette for videre vekst»

«Implementering av RamBase har så langt vært veldig positivt, og vi har et flott samarbeid med prosjektleder og konsulenter. Den tette oppfølgingen fra Arribatec har trygget oss og vi har sammen kommet frem til løsninger som sikrer våre behov i et standardsystem.

En annen styrke vi ser hos Arribatec er deres kompetanse på integrasjoner, slik at de tar et helhetlig ansvar som også inkluderer samspillet med vårt forsystem Pamir. Dette gjør at vi har ett kontaktpunkt ved behov.

Vi ser frem til å effektivisere kjerneprosesser på en moderne ERP-plattform og legge til rette for videre vekst», sier Egon Lundsrud i Are Treindustrier.

 

La oss ta en uforpliktende prat om hvordan vi kan forenkle dine komplekse utfordringer ^

Flere kundehistorier ^