Hvis produksjonsbedriften din ikke opplever flere av disse utfordringene: Fortsett med dagens ERP-løsning!
Skrevet av: Jørgen Borvik.
02/01/2025
Vi i Arribatec bistår ulike produksjonsselskaper med helhetlige løsninger for å effektivisere alt fra ingeniørtjenester, salg, produksjon/sammenstilling, innkjøp, lager/logistikk, kvalitet, dokumentasjon og rapportering. Kundegruppen er bred fordi løsningen er fleksibel, men typiske kunder finnes innenfor elektronikk, tre, tekstil, maskinering, sveising og annen komponentproduksjon, hvor vi bidrar til bedre kontroll, sporbarhet og effektivitet, enten det gjelder håndtering av komplekse stykkproduksjoner eller store serier.
Selv om alle kunder på sett og vis er ulike og gjerne også benytter flere forskjellige typer forsystemer, så ser vi veldig ofte mange av de samme utfordringene som ønskes effektivisert gjennom implementering av vår topp-moderne, skybaserte ERP-løsning RamBase Cloud ERP:
- Du har et «jordbasert» ERP-system som snart takker for seg: Det kjedeligste punktet av de alle: Du sitter på en løsning som skal avvikles og må derfor gjøre et bytte for å ha en trygg- og sikker løsning i fremtiden. Du kjenner på ansvaret og frykten i å skulle møte fremtidens krav på eget ansvar…
- Manuell produksjons- og materialplanlegging: Planleggingen i produksjonen er manuell og uoversiktlig, og du ønsker å lettere følge opp den daglige produksjonen og -ressursbruken. Du ønsker deg ledetidskalkulatorer for å beregne produksjonstid og du ser behov for varslinger- og verktøy dersom maskiner- eller operatører er overbelastet. Flaskehalser i produksjonen og avvik mellom planlagte- og påløpte tider må identifiseres og du ønsker å enklere flytte produksjoner mellom operatører og produksjonslinjer for å optimalisere leveransene.
- Manglende produksjonsstøtte og dårlig kostnads- og marginkontroll: For effektiv produksjon trenger operatørene detaljerte lister over materialer og deler som skal plukkes og benyttes (BOMer) og tilgang på oppdaterte beste praksis-instrukser (BOP/ Routing). Start/stopp på operasjoner og detaljert oversikt over bl.a. material- og tidsforbruk på ressurser vil gi detaljert innsikt og bedre marginkontroll. Dere ser verdien av å fange påløpt tid i produksjonen for å få bedre kostnadskontroll og mulighet til å optimalisere etterkalkulering for å sikre lønnsomhet i produksjon.
- Liten kontroll på varebeholdning, lang ledetid og lav leveringspresisjon: Det ligger et stort potensial i effektivisering av innkjøp. De ønsker seg ledetidskalkulatorer og automatikk i nye bestillingsforslag basert på minimumslager, salg, produksjoner eller prognoser. Innkjøperne må optimalisere bestillinger, effektivisere dialogen- og innsikten mot leverandører for å øke leveringskvalitet og marginer. Også her er det fokus på verdiskapning, og de bør bruke mindre tid på ting som manuell matching av inngående fakturaer mot innkjøpsordre.Lagermedarbeidere jobber på «gamlemåten» og bør jobbe mindre med PC, penn og papir og mer på håndholdte enheter for effektive WMS-prosesser som plukking (ruteoptimalisering), pakking og sending, samt lagerlegging og varetelling. De må forbedre innsikten i sanntidsdata relatert til blant annet kunder og salg og de trenger effektive verktøy for booking av transport og dokumentasjon knyttet til fortolling, sending og avvikshåndtering. Hvis dere har flere lager, trengs gode verktøy for flytting av varer internt og salg fra ulike lager.
- Tunge dokumentasjonsprosesser og manglende sporbarhet:
Du skulle ønske du hadde bedre kontroll på hvilke materialer som benyttes i produksjonen, slik at du i avvikssituasjoner raskt ser «hvem, hva, når og hvor». Kravene til effektivisering og lønnsomhet har endret seg samtidig som kunder krever bedre sporbarhet, dokumentasjon og kvalitet, noe som blir viktig for din konkurranseevne og tillit i markedet. Du ser for deg forhåndsdefinerte mal-protokoller for dokumentasjon iht kundekrav. Eksempler på dette kan være salgsdokumenter, sertifikater, tegninger, inspeksjoner, sluttester, forsendelsesdokumentasjon e.l. Du ser for deg at «dokumentasjonspakken» defineres underveis i produksjonen og reduserer arbeidet i etterkant. Mulighet for Livssyklushåndtering (PLM/LCM) med sporbarhet ned på serienummer- og batch-nivå kan for noen være veldig viktig.
- Selgerne trenger mer funksjonalitet på ett sted: Salg har en tendens til å jobbe på sin egen måte. Felles for dem alle er dog at de bør unngå ringerunden rundt til kollegaer for å skaffe seg informasjon relatert til beholdninger, innkjøp, beregnet ledetider etc, som bør være tilgjengelig direkte i løsningen. De ønsker en mer effektiv hverdag med mer kompleksitet i prismatriser og salgskalkulatorer, samt støtte til å beregne leveringstider fra leverandører og i produksjon.
- Manglende innsikt i kvalitetsavvik og -oppfølging: Du er kanskje underlagt krav fra kunder og leverandører og savner et felles verktøy for å registrere avvik. Du undrer over sammenhenger, hvor skoen trykker og hvordan gjøre gode tiltak. De ansatte burde helst rapportere avvik så snart de oppstår, uavhengig av prosess, selv om det ofte kan relatere seg til eksempelvis produksjon og varemottak. Du ønsker å følge opp dette effektivt internt, men også ut mot leverandører. Sporbarhet er savnet!
- «Siloer» må elimineres og bedre flyt i prosesser. Alle har noen Excel-ark her og der, og du ønsker deg et helhetlig system hvor kjerneprosessene Salg, Innkjøp, Logistikk, Produksjon og Service skaper Regnskapet. Du ønsker at data «arves» gjennom prosessene for å slippe dobbeltarbeid, og du ønsker deg sporbarhet. Et eksempel kan være at regnskap følger prosessen fra en faktura, via leveranse og tilbake til opprinnelig salgsforespørsel/-tilbud. Bedriften din ønsker å «gjøre mer med de samme ressursene» og manuell bilagsregistrering hører fortiden til. Du ønsker deg «én versjon av sannheten», og ikke avvik mellom økonomi og produksjon.
- Produktene dine er fortsatt ikke feilfrie og trenger Service: Servicehistorikk på produktene dine og delebytter hører hjemme i ERP, sammen med å effektivt kunne spore påløpt tid på operasjoner knyttet til service. Du trenger å føre timer og utlegg på dine serviceoppdrag, enkelt plukke deler fra lager til oppdraget og effektivt kunne fakturere. Kanskje har du også ekstern service, men ønsker fortsatt å ha kontroll på historikken. Du trenger sporbarhet gjennom funksjonalitet for Livssyklushåndtering.
- ERP-partneren er avhengig av for mange tredjeparter:
Digitaliseringen er krevende, og du sliter med å henge med. Du har flere IT-leverandører på ulike «løsninger» som skulle bidra til å sette sammen puslespillet, men som alle bruker for lang tid i leveransen, skylder på hverandre, ikke forstår helheten. Til tross for det har faktureaene ofte en tendens til å fortsette å strømme på. Du ser fordelen i å samle spisskompetanse i ett miljø og ved behov for hjelp ønsker du kun å ringe ett telefonnummer.
- Du føler deg spesiell eller standard: Du har enten behov for en partner som kan berike- og forlenge ERP-løsningen din, eller du ønsker standard ERP i skyen. Kanskje bruker du et annet CRM-system til saksbehandling og markedsføring, og vil fortsette med det. Kanskje har du ingeniører som sitter i en CAD-løsning og en integrasjon ville sørget for at stykklister, versjoner og tegninger flyter effektivt. Ledere og avdelingsledere ønsker innsikt på tvers av forretningen i sin Power BI-løsning, som datafangst relatert til kunder, prosjekter eller avvik i produksjon mot ressurser, maskiner og marginer.
Kjenner du deg igjen i utfordringene?
Ta kontakt for en prat hvor vi kan bidra med inspirasjon rundt mulige løsninger på dine utfordringer.
Jørgen Borvik
Business Development Manager