- Hvis vi ikke går videre, går vi tilbake ^

Facil-Sundvollen-Hotell-6-1024x682

"Som et familiedrevet hotell har vi blitt tvunget til å tenke utenfor boksen i konkurransen mot de store kjedene. Hotellvirksomheten er under press, og derfor må vi hele tiden se etter nye løsninger. Det handler om å være orientert mot fremtiden. og ta del i utviklingen av feltet"

- Tord Moe Laeskogen, eier av Sundvolden hotell.

En tradisjonell industri

Sundvolden hotell, som ligger like sør for Hønefoss, har gått inn i en spennende teknologisk tid. Hotellet har brukt robotstøvsugere, og nå er de i ferd med å introdusere ubemannede inn- og utsjekker. 

– Hotellbransjen er ganske tradisjonell i måten den drives på. Måten vi jobber på er veldig lik måten de gjorde det på 80-tallet, det er nesten 40 år siden. Næringslivet, industrisektoren, transportsektoren – de har alle funnet måter å jobbe smartere og mer effektive på. Det samme må hotellbransjen gjøre. Hvis vi ikke går videre, går vi tilbake. Det er som en frosk som sakte kokes.

image6

Ønsker å tilby bedre service

Tord og resten av personalet ved Sundvolden hotell jobber for tiden tett med Arribatec Hospitality, gründeren og teknologiselskapet som har utviklet denne løsningen. 

Etter en periode med testing og innbrudd i de nye rutinene, er hotellet nå klar til å tilby tjenesten med selvinnsjekking og utsjekking på permanent basis. For gjestene som ønsker å bruke det, selvfølgelig. 

─ Dette handler om å være flink i måten vi driver ting på, og det er ikke sånn at vi skal fjerne mottaket alle sammen. Men på sikt kan man se at resepsjonsområdet vil ha et litt annet oppsett enn det vi er vant til. 

─ Vi må yte best mulig service til de gjestene som fortsatt ønsker det, og denne gruppen vil sannsynligvis fortsette å henvende seg til personalet for å få hjelp. Andre gjester ønsker kanskje å få gjort inn- og utsjekking raskt og enkelt, og denne gruppen ønsker kun et rom å bo i og har ikke behov for eller ønsker å snakke med noen i det hele tatt, forklarer Tord. 

"Hvis vi ikke går videre, går vi tilbake. Det er som en frosk som sakte kokes."

- Tord Moe Laeskogen, eier av Sundvollen Hotell

Reduserer toppbelastningen

Med ansvar for driften av Sundvolden hotell vet Tord alt om hvor travelt det kan bli på bestemte tider av døgnet. Han mener selvinnsjekkingssystemet vil bidra til å gi en mer jevn arbeidsbelastning for de ansatte, samt at det vil redusere tiden gjestene må bruke på å stå i kø.

─ Det er ikke nødvendigvis at målet er å spare en haug med penger, men heller å spre hotellressursene utover dagen. Vi vil kunne gi de ansatte mulighet til å jobbe med oppgaver som er mer meningsfylte. Resepsjonisten vil få mer tid til å utvikle vår merkevarebygging og yte personlig service til gjestene som ønsker det. Renholdspersonalet vil kunne se hvilke rom som trenger rengjøring i sanntid, noe som gjør dagene deres mer fleksible og effektive. 

image3
image2
image4

Samarbeid med Opera

Arribatec Hospitality har et nært samarbeid med Opera som Gullpartner. Opera leverer for tiden ca. 80 % av PMS-systemene til hotellbransjen. Med andre ord kan systemet fullt ut integreres med hotellets nåværende systemer. Våre produkter støtter også andre PMS-systemer.

Entreprenør og administrerende direktør i Arribatec Hospitality, sier Alexander Richter «The samarbeidet med Sundvolden hotell under utviklingen av systemet har vært en fantastisk reise. Vi har lært om og blitt kjent med hotellbransjen, og kanskje enda viktigere hotellgjestene gjennom hele utviklingen.»

─ På Sundvolden vil vi levere flere selvinnsjekkingskiosker, hvor gjesten logger inn og programmerer sitt eget nøkkelkort. I tillegg til dette har vi utviklet en app som gjør det mulig å sjekke inn og åpne døren til hotellrommet ditt direkte med smarttelefonen. Dette krever selvfølgelig at låsene til hvert rom støtter bluetooth-kommunikasjon, presiserer Richter.

Den perfekte løsningen for et konferansehotell

Tord forklarer at selvinnsjekkingssystemet kan være en gylden mulighet for hoteller som er avhengige av å arrangere konferanser.

─ Når en konferanse er booket kan du risikere at flere hundre gjester går inn døra samtidig, og det er derfor jeg er veldig spent på å se selvinnsjekkingssystemet i bruk. Ved å flytte kioskene til konferanseområdet på hotellet vil vi også kunne hindre lange køer i resepsjonsområdet. Konferansegjestene vil enkelt kunne sjekke inn uten å trenge hjelp fra personalet eller til og med være i nærheten av resepsjonsområdet, bemerker Tord.

─ Dette er fremtiden, det er jeg 100 % sikker på. Derfor er jeg så glad for at vi har vært på ballen og fått i gang dette flotte samarbeidet med Fácil. Dette er noe vi må gjøre hvis vi vil at hotellet vårt skal fortsette å bli elsket av våre gjester og misunnet av våre konkurrenter, også 100 år inn i fremtiden, avslutter hotelleieren. 

Vil du vite hvordan du kan forbedre kundeopplevelsen din? .

Flere nyheter fra Arribatec ^